Bedelende meisjes en kippen op het dak - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Marlies Oosten - WaarBenJij.nu Bedelende meisjes en kippen op het dak - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Marlies Oosten - WaarBenJij.nu

Bedelende meisjes en kippen op het dak

Blijf op de hoogte en volg Marlies

12 Juli 2014 | Gambia, Banjul

Zaterdag 12 juli: vandaag werden we om half 9 opgehaald na een Engels buffet gehad te hebben op het terras met uitzicht over zee. Eerst gingen we ergens geld wisselen. Voor een paar honderd euro kregen we een pak geld. Even voelden we ons oom Dagobert.
Hierna volgde onze kennismaking met de kleurrijke cultuur van Gambia. We liepen met de groep door de straten van Bakau. Binnen no time hadden we een hele zwerm kinderen om ons heen, bedelend om geld voor een bal.
Hierna zijn we naar de markt van Serrekunda gereden. Erg druk, stinken en al die mensen lijken op elkaar. Veel kleermakers en van kleins af aan leren de kinderen al van alles op hun hoofd te dragen, zelfs hele koelboxen en gasflessen!
Ook hebben nog het Nationaal museum bezocht. Hier hebben we een beeld gekregen van de geschiedenis, het alledaagse leven en de kunst van Gambia.
Toen was het tijd voor de lunch, ergens aan het strand. Hier hebben we uitleg gekregen over de reis met een heerlijk buffet. Kip met rijst.
Ook waren we getuigen hoe kinderen een geit naar de zee trokken om hem daar te wassen. Zo apart. Verder veel zwerfhonden.
Na de lunch op weg naar de batikfabriek via een hele drukke marktstraat waar je eigenlijk niet met de bus door kon. De kippen worden gewoon op elkaar op het dak van busjes vervoerd. Echt niet te filmen en dat hebben we natuurlijk wel gedaan.
Batikfabriek was gewoon in de openlucht, leuke doek gekocht met kraaltjes eraan. Voor de fabriek stonden weer heel veel kinderen. Een van onze groep Dacht leuk snoepjes uit te delen. Die werd zowat aangevallen. Ook gingen kinderen met elkaar op de vuist. De jongere kinderen moesten hun snoep inleveren bij de oudere, echt zo bizar. Die kinderen hebben echt helemaal niets. Je kan ze wel een potlood geven, maar ze weten niet eens wat ze er mee moeten doen, want naar school gaan de meesten niet.
Hierna lekker naar het hotel terug. Ff relaxen bij het zwembad, wat gedronken, gedoucht, nog steeds koud, gegeten, voetbal gegeken, halve finale en vroeg op tuk, na deze indrukwekkende eerste echte dag.