Krokodillen en mango's - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Marlies Oosten - WaarBenJij.nu Krokodillen en mango's - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Marlies Oosten - WaarBenJij.nu

Krokodillen en mango's

Blijf op de hoogte en volg Marlies

13 Juli 2014 | Gambia, Banjul

Zondag 13 juli: vandaag werden we om 9.00 uur opgehaald om als eerxte naar de veemarkt te rijden. Daar werd druk onderhandeld over de prijs van geitjes, schapen, koeien en zelfs paarden. Ik vond dit wel zielig om te zien. Hoe de beesten vast stonden en de striemen op hun rug hadden staan, maar voor hun is het handel en ze kopen liever vee dan dat ze hun geld op de bank zetten. Het slachthuis zat er achter waar ze ritueel slachten volgens de normen van de Islam. 90 % van de Gambianen zijn dan ook moslim en doen op dit moment aan de Ramadan. Zo ook onze reisleider. Wan had op de veemarkt sjans van mister King. Ze wist niet wat ze miste...
Hierna reden we door de binnenlanden richting Tendaba. Onderweg stopten we nog bij een supermarkt voor water, want dat heb je zeker nodig hier. Gelijk stonden er allemaal vrouwen bij de bus met schalen met mango's op hun hoofd. We hebben 9 mango's voor 50 cent gekocht en het wisselgeld kregen we netjes terug.
Vervolgens hebben we nog een stuk door de straat gewandeld en weer hordes kinderen achter ons aan. Hier hebben we ballonnen uitgedeeld. Vonden ze erg leuk.
Snel weer verder met de bus. We passeerden verschillende dorpjes. Hier en daar wat lollies uit bus gegooid. Wat hartelijk ontvangen werd. Ook zijn we nog gestopt bij een boom waaraan een speciale vrucht groeit tegen malaria. Smerig maar effectief, zegt Baba.
Geluncht bij een self supporting restaurant met lodges, heel primitief en daar was de kip met rijst weer. Krijg zowat al een schEurbuik. Heb nog even geoefend om met schone was op mijn hoofd te lopen, maar dat was geen succes.
Hierna een heel stuk verder gereden tot ons nieuwe kamp. Daar aangekomen stond de plaatselijke bevolking ons al op te wachten om je koffer voor je te dragen. Ze zijn al blij met een euro. Hier leven ze van. 's Middags hebben we gevaren, we zijn de mangrove in geweest. Vogels gespot zoals de pelikaan, ooievaar, ijsvogel, blauwe en zwart/ witte reiger, Gambiaanse schijtlijster en de grootste reiger ter wereld, welke dat dan ook mag zijn. Verder nog een krokodil gezien en zwaaiende krabbetjes. Terug met hoge golven en een stevige wind dus kletsnat.
Hierna wat gedronken, gecoucht met koud water, ja het begint al bijna te wennen. Diner: kip met rijst. Natuurlijk voetbal gekeken, finale wk. Geld hebben ze niet, spullen ook niet, wel een tv. Stroom via een aggregaat die 's nachts uitging waardoor je lekker lag te zweten, want de vin deed het daardoor ook niet. Verder zijn we Baba Nederlands aan het leren en het gaat best goed.

• 20 Juli 2014 - 22:33

Marion: