bezoek stam en de bush - Reisverslag uit Senekal, Zuid-Afrika van Marlies Oosten - WaarBenJij.nu bezoek stam en de bush - Reisverslag uit Senekal, Zuid-Afrika van Marlies Oosten - WaarBenJij.nu

bezoek stam en de bush

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

16 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Senekal

Woensdag 16 juli: vanochtend rustig kunnen ontbijten na een heerlijke, koele nacht. Na vertrek zijn we eerst naar een supermarkt gereden, waar sommige van ons nog snoepjes wilde hebben voor de stam die we zo gaan bezoeken. Bij de eerste supermarkt was het niet gelukt. Bij de tweede wel. Ze vragen er wel de hoofdprijs voor.
Bij de bus kwamen weer twee jongens vragen om eten. Ze hadden een blikje bij zich, waar mais en suiker inzat. Hier hebben we twee mango's bij gedaan. Ook hebben we water gegeven en een lollie. Zo blij dat ze waren, ze gingen helemaal een gebedje opzeggen. Wan had alleen het raampje al dicht geknald.
Bij de stam aangekomen kregen we eerst tekst en uitleg hoe de stam in elkaar zat. Het opperhoofd was 65 jaar en had een vrouw van nog geen 30. Dit was zijn tweede vrouw. Zijn eerste was overleden. In totaal had hij 8 kinderen. We hebben hier het eten gegeven. Ook wat schriftjes uitgedeeld en ik dacht ff leuk bellen te bazen, maar het werd bijna uit mijn handen gerukt. Ook hebben we een Holland shirt gegeven. Die jongen was zo blij dat hij tijdens het bellen blazen de kinderen voor me op afstand ging houden.
Aan de overkant van de highway stonden nog meer hutjes waar andere gezinnen wonen. Het opperhoofd daar heeft twee vrouwen. Iedere vrouw heeft haar eigen hut en om de twee dagen mag een van de twee bij de chief slapen, maar dan moeten ze ook alles doen...
Verder had er nog een jongen malaria. Die had overal pijn en had een heel vervelende hoest. Hiervoor wilde hij pijnstillers hebben en dat hebben we hem gegeven. Net als een ander vrouwtje, die had zo'n kiespijn.
Ik weet wel dat als ik volgende keer nog een keer naar Afrika ga, ik oude bh's ga inzamelen, want dat kennen ze hier bijna niet.
Hierna gingen we verder richting het grootste Nationale Park van Senegal en West Afrika, het Parc National du Niokolo Koba.
Onderweg moesten we stoppen bij een checkpoint. Deze heb je in Gambia ook veel, alleen daar mogen we steeds doorrijden. Volgens deze agent was het dak te zwaar beladen en moest er betaald worden. Ze zien ons echt als rijke stinkerds. Maar daar was Baba het niet mee eens, want bij de grens was het goed en dus zou hij er via de reisorganisatie werk van maken. Toen mochten we door.
Uiteindelijk kwamen we bij het park aan. Baba had tickets voor ons gehaald, maar nu moesten we nog 32km door de bush bush hobbelen. Erg mooi en al wat antilopes en zwijnen gezien. Bij de hutten aangekomen gingen we eerst lunchen. Na de lunch hadden we even tijd voor ons zelf, voordat de boottocht ging beginnen. De boottocht van een paar uur heeft ons mooi plaatjes opgeleverd van apen, krokodillen, vogels en nijlpaarden.
Hierna met z'n allen wat gedronken, voordat we gingen eten. Eten is goed hier, lekker veel knoflook, goed tegen de muggen.
Na het eten nog wat nagetafeld. Komt de gids naar ons toe rennen, dat er een hyena vlakbij liep. Wij erop af. Stond hij 3 meter van ons vandaan, spannend. Hij keek ons recht aan en vervolgde zijn weg weer de bossen in. Hierna nog even gezeten en toen lekker op tuk.