medicijnman en boottocht - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marlies Oosten - WaarBenJij.nu medicijnman en boottocht - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marlies Oosten - WaarBenJij.nu

medicijnman en boottocht

Blijf op de hoogte en volg Marlies

20 Juli 2014 | Gambia, Kololi

Zondag 20 juli: medicijnman en boottocht
Zo, wat hebben wij lekker geslapen zeg. Dat doet een mens goed. Heerlijk mijn haar weer eens gewassen, want als er zo'n miezerig straaltje uitkomt, is dat gewoon een drama.
Na het ontbijt werden we om 9 uur opgehaald voor de laatste excursiedag. Wan was lekker in het resort gebleven. Even tijd voor haar zelf, even bijkomen.
We zijn eerst gestopt bij een money exchange. Anderen wilden hun geld uit Senegal omwisselen, want je kan er toch niets meer mee. Ik dacht ook ff geld te wisselen, krijg ik toch een stapel van 25 dalasis. Omgerekend is dat per briefje 50 cent waard, wat een drama, zo'n pak geld.
Hierna zijn we nog een keer gestopt, omdat iemand moest pinnen. Echter dit kan alleen met de visa creditcard dus met je gewone pinpas kom je hier niet ver. Lennart, Sabine en ik zijn een markt opgedoken voor water en een bal. De eerste vroeg natuurlijk veel teveel en voor we het wisten, stonden we weer ergens midden op een markt. Uiteindelijk toch gelukt, Len blij. We moeten toch een bal hebben om te voetballen op het strand.
Hierna gingen we ergens thee drinken, waar ze een mooie uitkijktoren hadden. Je keek heel ver weg over de mangrove, echt super.
Tijdens het thee drinken werd er weer muziek gespeeld op een kora, echt leuk. Alleen dat zingen erbij, vals, maar hij deed zijn best.
Hierna gingen een wandeling door het bos maken met een bushman. Hij vertelde dat als je niet weet of een vrucht giftig is, je naar de apen moet kijken. Als die ze eten, is het goed. Zo niet, dan is het giftig. Er liepen daar ook heel veel bavianen rond, van groot tot klein en heel dichtbij. Ze stoorden zich nergens aan, dus mooie foto's kunnen maken.
Verder stond er ook munt in het bos, andere dan wij in de thee stoppen. Dit is goed tegen de muggen.
Uiteindelijk kwamen we bij de medicijnman / waarzegger uit. Een oude man met een doek om zijn hoofd. Om de beurt zijn we bij hem gaan zitten. Je kreeg een spiegel in je hand. Via de spiegel keek hij in je ogen en brabbelede wat. Dit werd dan vertaald door de bushman. Wij hebben het opgenomen op de dictafoon. Ik vond het niet zo bijzonder. Hij had het over me kinderen en kleinkinderen. Daar geloof ik niet in. Lisanne vond het wel indrukwekkend. Len vond het wel lachen. Hans is niet gegaan en Sabine is goed voor d'r kinderen en kleinkinderen. Nou, dat wisten we al.
Voordat we de bus ingingen, kregen we nog palmwijn te proeven. Hiervoor hangen ze hoog in de palm een fles op die bepaalde sappen van de boom opvangt en daar maken ze dan wijn van. Dronken word je er niet van, want er zit maar een half procent alcohol in. Het was niet echt lekker dus heb het over mijn schouder gegooid. Ook kregen we een demonstratie hoe je nu die palmboom inkomt. Dit was nog niet eenvoudig. Len, Lisanne, Niels, Henk, Anneline en Frank gingen het ook even proberen. Je moet het even onder de knie hebben en dan gaat het makkelijk.
De bus heeft ons afgezet bij de boot. Hiermee hebben we een boottocht gemaakt door de mangrove. Onderweg kwamen we nog kinderen tegen die heerlijk aan het zwemmen waren. Terwijl er ook krokodillen kunnen zwemmen. Om over hun zwemkunsten maar niet te praten. De meesten zwemmen als een hond.
De boot bracht ons al peddelend bij het restaurant. Hier hebben we geluncht. Rijst met saté en nog wat gegrilde groente. Was wel aardig. De poes luste het ook.
Hierna zijn we met de bus naar een craft market geweest om souvenirs te kopen. Kon het niet laten om een kleine kora mee te nemen. Moet nog wel even bedenken hoe ik dit mee ga nemen naar huis, maar dat komt vast goed. Ook nog een armbandje voor Wan meegenomen. Wel zo lief toch? Hierna lekker naar het resort. Daar stond Wan al op ons te wachten. Kon ze mooi ff helpen dragen ;-)
Hierna afscheid genomen van de chauffeur, want die zien we niet meer. Baba wel, want dinsdag gaan we nog een excursie met hem doen naar het James Island, oftewel Kunta Kinte eiland. Ben benieuwd.
Hierna zijn we wat gaan drinken en hebben we lekker gekletst met elkaar. Len en Frank zij gaan hardlopen langs het strand en uiteindelijk hebben ze nog allerlei oefeningen gedaan, zoals buikspieren en opdrukken. Het leuke was dat er ook een Gambiaan meedeed. Die wist ook nog wel een oefening.. al opdrukkend een rondje om je as draaien. Dit bleek best zwaar te zijn.
Hierna met z'n allen gegeten. Omdat het laagseizoen is hier, was het buffet niet open. Hiervoor in de plaats mochten we kiezen uit het keuzemenu. Best een redelijke keuze. Voor, hoofd en na. Wel eten we laat hier, waardoor je daarna al bijna naar bed gaat. Lekker goed voor de lijn, dus niet.